Mijn eerste 6 weken in Karlsruhe! - Reisverslag uit Karlsruhe, Duitsland van Anja Sanders - WaarBenJij.nu Mijn eerste 6 weken in Karlsruhe! - Reisverslag uit Karlsruhe, Duitsland van Anja Sanders - WaarBenJij.nu

Mijn eerste 6 weken in Karlsruhe!

Blijf op de hoogte en volg Anja

19 Mei 2015 | Duitsland, Karlsruhe

Hallo allemaal,

de eerste anderhalve maand van mijn buitenlandverblijf zitten er alweer op! Tijd om jullie dus even iets te schrijven ;)! De tijd is eigenlijk voorbijgevlogen en volgens mij is dat een goed teken! Ik heb het erg naar mijn zin in Karlsruhe! Ik vind Karlsruhe een mooie stad (op de vele bouwplaatsen na dan) en over de temperaturen hoef ik ook niet te klagen! Ook heb ik een superfijne plek hier in Karlsruhe, ik woon ongeveer tien minuutjes fietsen van de stad en van mijn school! Ik woon daar met nog drie andere Duitse mensen. Mijn huisgenoten zijn erg gastvrij en open en ze nodigen me vaak uit om leuke dingen te doen, zoals samen eten, ook met hun vrienden waardoor ik de afgelopen tijd weer een heleboel andere mensen heb leren kennen!

Op 13 april begonnen mijn colleges, want studeren is natuurlijk ook een deel van mijn buitenlandverblijf ;). Ik studeer aan de PH (Pedagogische Hochschule) in Karlsruhe en volg hier in totaal 7 vakken. Ik volg vooral pedagogische vakken en nog een aantal specifieke Duits vakken. Op maandag volg ik een vak dat gaat over hoogbegaafde kinderen en hoe je daar in je lessen mee om kunt gaan, heel interessant! Op dinsdag heb ik een vrij dagje en op woensdag volg ik in totaal drie vakken. Het eerste vak gaat voornamelijk over de Duitse grammatica (wat wij tijdens de opleiding allang hebben afgerond, maar het is een verplicht vak..), het tweede vak gaat voornamelijk over het onderwijssysteem in Duitsland en welke didactische modellen daaraan ten grondslag liggen en mijn laatste vak op deze dag gaat voornamelijk over de verwerving van een tweede taal. Op donderdag volg ik nog een grammaticaal vak, dat dieper ingaat op de Duitse woordsoorten en een vak dat gaat over wat communicatie precies is, en wat daarbij het verschil is tussen mondelinge en schriftelijke communicatie. Tot slot vol ik op vrijdag nog een vak dat speciaal voor studenten met Duits als vreemde taal bedoeld is. Twee vakken sluit ik af met een cijfer, voor de andere vakken is de aanwezigheid voldoende. In tegenstelling tot wat ik op de NHL moet doen, voelt het hier eigenlijk als een soort vakantie! Van huiswerk hebben ze op de PH geloof ik nauwelijks gehoord, maar hierdoor heb ik genoeg tijd voor andere leuke dingen :)!

In de afgelopen weken heb ik dus ook genoeg dingen buiten school om gedaan. Wanneer het mooi weer is, zijn Anka en ik vaak bij het Schloss te vinden. Hier kunnen we chillen en genieten van het uitzicht en het mooie weer! Ook zijn we in de eerste week naar Durlach geweest! Daar konden we met een treintje de Turmberg op en konden we genieten van een mooi uitzicht over de stad. Op 7 mei kwam Bas (een medestudent) naar Karlsruhe en zijn we naar de Gunther-Klotz-Anlage geweest. Dit is een mooi en groot plantsoen in Karlsruhe. Het afgelopen weekend was Harwin hier en hebben we ook veel leuke dingen gedaan. We zijn naar het Naturkundmuseum, het Schlosspark en de dierentuin geweest. Zaterdag zijn we naar Baden-Baden gegaan, een stad in de buurt van Karlsruhe. Deze stad heeft een heel gezellig en historisch centrum. Tot slot zij we met de Merkur Bergbahn (een kabeltrein) een 670 meter hoge berg op geweest!

Daarnaast hebben we een club met alle internationale studenten waar we ongeveer 1 tot 2 keer per maand iets mee doen. We zijn onder andere uit geweest en hebben een "Potluck Abend" gehouden, waarbij iedereen iets typisch uit zijn eigen land moest koken. Ook ben ik afgelopen woensdag naar een "Stockparty" geweest, waarbij een studentflat wordt omgebouwd tot een soort van feestflat ;)! Daarnaast hebben Anka en ik een Sprachtandempartner, waarmee we ongeveer iedere week leuke dingen doen! Hierdoor kunnen wij onze Duitse taal verbeteren en zij haar Nederlandse taal en doen we vooral gezellige dingen!

Komende zaterdag ga ik voor een weekje weer naar Nederland. In Karlsruhe zijn dan de "Pfingstferien" en ben ik daardoor een weekje vrij. Ik moet nog iets afronden op de NHL en kijk er bovendien naar uit om mijn ouders, vrienden enz. weer te zien! Helaas zijn er voor de zoveelste keer stakingen in Duitsland..ik hoop dus ook dat mijn trein gewoon rijdt en ik volgens mijn planning zaterdag om half 5 in Nederland ben!
Ook heb ik nog een aantal leuke dingen in het vooruitzicht! 5 juni ga ik met Anka een weekendje naar Frankfuhrt en 20 juni gaan we met de internationale studenten naar Konstanz! Kortom: ik ga nog een heleboel leuke dingen doen in mijn komende maanden in Karlsruhe!

  • 19 Mei 2015 - 16:46

    Mariska Sanders:

    Wat een leuk stuk! Fijn dat het je zo goed bevalt!
    Hopelijk kom je zaterdag rond de verwachte tijd aan ;)

  • 19 Mei 2015 - 20:53

    Ada:

    leuk om te lezen, succes en veel plezier daarginder en volgende week als je weer thuis bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anja

Actief sinds 14 April 2015
Verslag gelezen: 734
Totaal aantal bezoekers 3323

Voorgaande reizen:

04 April 2015 - 31 Juli 2015

Karlsruhe!

Landen bezocht: